Marian Peereboom

waar lichaam, geest en emotionaliteit in één richting kunnen samengaan, bloeit kracht en gratie

Lichaamswerk

We zitten vaak vooral in ons hoofd. Denken, piekeren, praten over. Onze gevoelens en ons lichaam “praten” we als het ware weg, waarmee we vaak ver van onszelf verwijderd zijn. Er zijn verschillende soorten oefeningen:

  • Oefeningen gericht op je lichaamsbeleving brengen je dichter bij jezelf en in het hier en nu. Simpele oefeningen als het volgen van je adem kunnen al een groot verschil maken.

Ik adem in en kom tot rust
Ik adem uit en glimlach
Thuisgekomen in het nu
Wordt dit moment een wonder
(Uit: Zentherapie, David Brazier).

  • Aandacht voor je houding, voelen wat die houding je te zeggen heeft. Wat is er goed aan je schouders op te trekken? Voel eens hoe het tegenovergestelde is…

  • Ontspanningsoefeningen.

  • Oefeningen die helpen emoties te voelen en zonodig te uiten, je kracht te voelen.

  • Kum Nye oefeningen: oefeningen vanuit het Tibetaans Boeddhisme door Tarthang Tulku naar het Westen gebracht. Over het effect van deze oefeningen schrijft hij:

“We leren de weldadige eigenschappen van de levende ervaring kennen. Het hele lichaam wordt verfrist, alsof het van binnen door zuiver bronwater besprenkeld wordt. Niet alleen het lichaam leeft op, maar ook het verstand en alle zintuigen; zintuiglijke indrukken komen tot leven. Al onze bezigheden, tot aan lopen of eten toe, dragen een ontspannen karakter. Ons leven verloopt soepel en we worden gezond en evenwichtig.”
(Tarthang Tulku, Kum Nye deel I.)